“Ingen Kan Skada Dig Utan Din Tillåtelse” – Verkligen?

Idag ska vi ta oss en titt på följande uttalande, ett citat ifrån den allmänt välkände indiske politikern/revolutionären Mahatma Ghandi – låt oss komma till saken, här är uttalandet:

”Ingen kan skada dig utan din tillåtelse” – Mahatma Ghandi

Kan verkligen ingen skada mig utan min tillåtelse? – är detta uttalandet faktiskt, matematiskt och rent konkret, ett sant uttalande? Om någon beslutar sig för att rånmörda mig, och därmed för en pistol mot mitt huvud, trycker av, och dödar mig ­– gör min tillåtelse någon skillnad?

Svaret är – nej – vare sig jag tillåter, eller inte tillåter denna persons agerande, genom tankar i mitt huvud, så kommer jag att vara, onekligen, väldigt död. Att sålunda prata i ens eget huvud, starka och kraftfulla uttalande om att ”jag inte tillåter ditt agerande, jag kan därför inte bli skadad” är rent faktiskt – en psykos – en mental störning.

Om du tillåter och accepterar dig själv att separera dig själv ifrån den matematiska, konkreta, och praktiska verklighet vi alla delar – då kan sådana uttalande som, i nuvarande fall, Mahatma Ghandis – verka väldigt insiktsfulla, djupa och mystiska. Men rent logiskt sett är de enbart dumma, och dysfunktionella – du kan inte använda dig rent konkret av ett sådant uttalande i vår värld, ingenting kommer att förändras i din praktiska, direkta omgivning, du kommer fortfarande att skadas, alternativt dö, vare sig du tillåter det eller inte.

Om du faktiskt vill få till ända all möjlighet att någon skadar dig, måste du rent konkret, fysiskt och praktisk, förändra den omgivning/värld du lever i. Du kan inte bara tänka, eller känna att du inte tillåter någon att skada dig, nej du måste förhindra människor ifrån att skapa sig själva idén, om att vilja skada dig, till att börja med, du måste ingripa och vara aktiv – du måste agera och leva på ett sådant sett att du omöjliggör händelseförloppet av att du blir skadad av någon annan. Ett exempel på en sådan handling hade varit att förbjuda alla sorters vapen, förbjuda svält, förbjuda att människor med psykotiska störningar får leva i samhället, utan att något ingripande görs, och utan att de får det stöd som de behöver. Sådana handlingar, praktiska och konkreta, kommer att resultera i att du inte bli skadad av någon – du lever ditt uttalande om att du inte tillåter andra att skada dig fysiskt; då är uttalandet korrekt, och matematiskt påvisbart.

Så, Mahatma Ghandi – vad var hans stora misstag när han uttryckte dessa orden? Jo, han såg sig själv som någonting mer än det fysiska, som någon sorts högre spirituell varelse, som står över hans kroppsliga upplevelse – men en sådan teori, en sådan dogma – det är en lögn, den går inte att bevisa, utan det är enbart en sådan där trevlig fantasi, som uppkommit i ett försök att förtrycka den rädsla vi upplever inför att existera, och leva i denna världen varje dag – eftersom vi vet att vi mycket väl kan bli skadade av andra, även om vi tillåter det eller inte.

Således är den enda riktiga lösningen på vårt problem, om att vi faktiskt är utsatta för risken att bli skadade, att skapa och manifestera himlen på jorden – en värld som är trygg för all. En värld som hjälper och ger stöd till alla oavsett. I en sådan värld kommer rädsla inte längre existera – är det inte vad du vill?

 

