Dag 32: Att ge mig själv den tid som behövs

Någonting som jag ofta känner motstånd mot är att koncentrera mig själv under långa tidsperioder, utan avbrott, och utan att vilja gå iväg och göra någonting. Det är så jag upplever mig själv när jag studerar, och jag tänker att ”det måste finnas någonting roligare att göra, det måste finnas någonting mer stimulerande att göra!” – och det jag ser in mig själv att jag gör då är att t ex titta på en film, eller läsa en bok, eller göra någonting där den gemensamma nämnaren är att jag inte behöver koncentrera mig och att jag istället kan ”släppa taget” – och känna mig ”fri”.

Jag har arbetat mycket med denna punkt inom mig, om att disciplinera mig själv, och att använda den tiden jag har här, varje andetag, att verkligen leva och röra på mig själv, och jag får säga att det går mycket, mycket bättre, men jag kan fortfarande märka av hur jag håller fast vid denna idé inom mig själv om att leva disciplin betyder att jag inte kan ha roligt, att jag inte kan slappna av, och att jag kommer förlora min ”frihet”.

Det jag visar mig själv genom detta är att jag separerat mig själv ifrån frihet, och att jag skapat idéer om disciplin och koncentration, såsom att vara tråkiga och jobbiga saker att leva. Och p.g.a. detta har jag i största delen av mitt liv försökt undvika att göra någonting där jag behövt koncentrera mig själv, och vara disciplinerad; konsekvensen av det är att jag inte använde min tid i skolan att utbilda mig effektivt, och att jag aldrig riktigt lärde mig hur denna världen fungerade, eftersom jag i min ungdom var alldeles för upptagen med att undvika alla former av intressen där jag skulle behöva vara disciplinerad, och göra någonting för att jag vet att det är bra för mig, även om jag kanske inte känner mig själv stimulerad och underhållen.

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna ett motstånd mot att göra saker som kräver disciplin, och som kräver tålamod, och långsiktig planering, och konsekvent handlande, genom att tänka att ett sådant leverne inte är underhållande, eller stimulerande – istället för att se, inse och förstå att jag i jakten på att finna ett stimulerande och underhållande liv, har kompromissat mig själv, och placerat mig själv i en position i samhället, och i mitt liv där jag inte är så stark och effektiv som jag kunde varit, om jag istället för att leva för underhållning, istället levt det som är bäst för mig

Jag förlåter mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att inse, se och förstå att rom inte byggdes på en dag, och att det tar tid att skapa saker av och som mig själv som jag är nöjd med, och att det tar tid att göra saker som verkligen kommer vara stödjande för mig om jag gör dem, och att dessa saker kräver att jag är disciplinerad, och konsekvent – och därför inse, ser och förstår jag hur begränsande och dumt det är att leva i ett sökande efter underhållning och stimulans – istället tillåter och accepterar jag mig själv att underhålla, och stimulera mig själv, istället för att söka det utanför mig själv

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vara rädd, och ångestfylld inför att lägga ner tid och energi på projekt, och de saker som jag tar för mig själv att göra, och istället för att göra det jag tar för mig att göra, perfekt, och med tålamod, och gå processen att skapa någonting i varje ögonblick här, att istället stressa och försöka hinna med så mycket som möjligt, så snabbt som möjligt – jag ser, inse och förstår att endast om jag går här i varje ögonblick, medveten om min kropp och om mitt andetag, disciplinerad och konsekvent kan jag skapa någonting av och som mig själv som är bäst för mig, och därför bäst för alla

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna mig själv fångad när jag lever disciplin, och tänka inom mig själv att jag inte kan leva frihet som mig själv när jag lever disciplin, i tron att frihet är när jag upplever mig själv underhållen, och stimulerad – istället för att se, inse och förstå – att frihet är att vara kapabel att dirigera mig själv i varje ögonblick att leva de saker jag ser är bäst för mig, utan att hindras av energiberoenden, och begär av att bli underhållen och få saker och ting gjorda så snabbt som möjligt, med så lite motstånd som möjligt

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att söka minsta motståndets väg, och tro att det finns någon slags heder i att bara göra det absolut minsta, i tron att det gör mig bättre än andra om jag kan göra det absolut minsta och ändå av andra bli sedd såsom att göra lika mycket – istället för att se, inse och förstå – att jag genom att leva minsta motståndets väg kompromissar mig själv, och jag tar genvägar, som tillslut blir senvägar, eftersom jag inte tar mig själv tiden att leva varje ögonblick till sin fullständighet – därför stoppar jag mig själv när jag märker att jag försöker fly från ett ögonblick, och in i ett annat, innan jag färdigställt det ögonblick som är här

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka att desto mer produktiv jag är, desto bättre är jag, och tro att desto mer saker jag får gjorde, desto bättre är jag, istället för att se, inse och förstå – att ett effektivt leverne inte handlar om produktivitet, utan att om leva effektivt i varje ögonblick, genom att vara fullständigt och kompromisslöst här – och således när jag uttrycker mig själv såsom här – att jag då inte tillåter och accepterar mig själv att försöka rymma iväg till nästa ögonblick, för att försöka få så mycket som möjligt gjort – jag gör klart vad som är här – och sen rör jag mig själv till nästa ögonblick

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vilja klara av, och göra så många saker som möjligt – i tron att desto mer saker jag klarar av att göra, och skapa, att desto mer värd blir jag – istället för att se, inse och förstå – att jag i denna jakt inom mig själv på att klara av mer saker, på att skapa mer saker, missar mig själv här såsom andetaget – och missar att faktiskt leva varje ögonblick till sin fulla potential – således tar jag mig själv tillbaka hit till andetaget i varje ögonblick och jag driver, och pushar mig själv att inte existera i mitt huvud i framtid, och dåtid, och nutid – utan istället här såsom min kropp, en och jämlik

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka och tro att om jag lever disciplin, och om jag koncentrerar mig själv ovillkorligt i varje ögonblick, att jag då kommer förlora livet, eftersom jag inte kommer kunna underhålla mig själv med tankar, känslor och emotioner – istället för att se, inse och förstå, att jag definierat liv såsom tankar, känslor och emotioner, istället för att inse att dessa upplevelser inte är liv, utan det som begränsar mig från att faktiskt leva och stå här – en och jämlik såsom min fysiska kropp – därför tar jag mig själv tillbaka hit till andetaget, och jag inser att jag är liv, jag såsom min fysiska kropp är tillräcklig, jag är här – därför slutar jag leta och jag lever fullständigt här i varje ögonblick såsom koncentration, fokus, känsla för detaljer, och disciplin

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte utveckla en känsla för detaljer, utan istället försöka göra saker i mitt liv så snabbt som möjligt, och tidseffektivt som möjligt – istället för att se, inse och förstå att detta försök av mig att spara tid får mig att kompromissa mig själv här, och får mig att missa viktiga saker i ögonblicket, eftersom jag håller på att stressa till nästa – därför stoppar jag mig själv, och jag disciplinerar mig själv att leva här i varje ögonblick, och inte stressa iväg inom mig själv till nästa ögonblick – jag är här

Jag åtar mig själv att i varje ögonblick vara här, att andas och leva vad som är här med en känsla för detaljer, och ha tålamod, och skapa mig själv och det ögonblick i vilket jag medverkar i till perfektion – en och jämlik

Jag åtar mig själv att inte längre stressa, och försöka få saker och ting gjorda så snabbt som möjligt, och jag ger istället de saker jag gör i min värld den tid de behöver, och jag gör dem tills jag känner mig nöjd och tillfreds med vad jag skapat, eller uttryckt som mig själv – och jag stoppar mig själv inom mig själv varje gång jag märker att jag börjar tänka på vad klockan är eller inte är

Jag åtar mig själv att istället för att fokusera på produktivitet, att fokusera på kvalitet – och göra de saker som jag gör, bra, och på ett sätt så att jag blir nöjd med det jag gör, eftersom jag ser att det jag gjort var perfekt och kunde inte bli bättre

Jag åtar mig själv att leva perfektion och tålamod som mig själv, och sluta försöka stressa, och nå en upplevelse av stimulans och underhållning – jag tillåter mig själv att ha tålamod

