Dag 76: Varför Behandlar Vi Inte Djur Som Människor? Del II

Detta inlägg är en fortsättning på gårdagens inlägg som du kan läsa här.

Jag åtar mig själv att behandla djur såsom jag själv vill behandlad, och inte se djur som mindre värda, och underlägsna varelser – utan istället stå en och jämlik med djur och inte skapa en upplevelse av mig själv i förhållande till djur

Jag åtar mig själv att inse/se/förstå att djur är mer än objekt – djur är mer en bara ett rekvisit in min värld som jag kan göra vad jag vill med, och styra och ställa med utan någon hänsyn till djuret; därför åtar jag mig själv att agera med respekt och hänsyn gentemot alla djur och inte ta ett djur för givet

Jag åtar mig själv att inte använda djur för att blåsa upp mitt ego – för att känna mig själv överlägsen och stark, och tänka/uppleva att djur är svagare, och mindre än mig; och istället åtar jag mig själv att stötta/assistera djur att komma över sina svagheter, och interagera med djur från utgångspunkt av att skapa vad som är bäst för alla – både för mig och för djuret

Jag åtar mig själv att inte ta ut min frustration på djur – genom att tänka/uppleva att djuren är dumma, och de förstår mig inte – och de förtjänar att jag blir arg på dem därför; och istället åtar jag mig själv att uttrycka mig själv i tystnad inom mig själv mot djur – där jag är medveten om mitt andetag och klar i min utgångspunkt i ögonblicket

Jag åtar mig själv att se/inse/förstå att människan inte är ensam i denna existensen, utan att det finns miljontals varelser överallt som lever sida med sida med människan – och som göra människans liv möjligt; därför slutar jag att fördöma djur som mindre intelligenta, och mindre smarta än människor bara för att de inte kan prata det mänskliga språket – och jag inser/ser/förstår att det egentligen är människan som är underlägsen, eftersom människan inte kan kommunicera och prata med djur – utan istället helt har isolerat sig själv från djurriket och tror sig själv vara en gud, som kan göra vad som helst utan någon konsekvens – när det faktiskt är djurriket som gör människans liv möjligt

Jag åtar mig själv att skapa/manifestera förhållanden med djur i min värld där den vägledande principen är jämlikhet – och där varken jag eller djuret är överlägset, utan båda existera i samförstånd och båda lever/uttrycker sig själva i ögonblicket utifrån en utgångspunkt av att skapa vad som är bäst för alla

Jag åtar mig själv att inte låta mig själv tro/tänka att den enda möjliga dynamiken mellan mig och ett djur är att jag ska vara ledaren, och djuret ska vara slaven – och istället åtar jag mig själv att stå/leva i jämlikhet med djur – där jag inte placerar/ser mig själv inom mig själv som mer än djuret – men som jämlik med djuret

Jag åtar mig själv att inse/se/förstå att jag begränsat mitt förhållande med djur genom att tänka och skapa antagandet att djur inte kan åstadkomma nära och djupa förhållanden med människor – istället för att se/inse/förstå att det faktiskt är människor – alltså jag – som inte kan åstadkomma djupa och nära förhållanden eftersom vi aldrig är här utan alltid i våra huvuden där vi tänker, och känner – istället för att interagera, och leva här med och som verkligheten

Jag åtar mig själv att lära känna djurriket, att lära känna naturen, att lära känna växtriket – och att lära känna min egen mänskliga fysiska kropp; och i detta inse/se/förstå att jag fram tills nu varit fullständigt blind för vad som faktiskt är här i varje ögonblick – vilket är en myriad av olika sorters uttryck/djur/växter som jag helt bortsett från och inte brytt mig om – men som faktiskt gjort mitt liv möjligt – därför åtar jag mig själv att lära känna allt det som är fysiskt här i varje ögonblick som jag hittills bortsett från – och skapa en nära och djup relation med det som är här – och alltså lära känna vad som är här på riktigt

Jag åtar mig själv att inse/se/förstå att djur/växter är individer precis som människor och därför förtjänar att respekteras och hedras – och förtjänar att bli hörda och sedda och iakttagna när vi som människor gör våra beslut – så att våra beslut inte representerar självintresse såsom vi vill ha det – utan att våra beslut att baserade på vad som är bäst för alla; såsom djuren och vi vill ha det tillsammans

One thought on “Dag 76: Varför Behandlar Vi Inte Djur Som Människor? Del II

Comments are closed.