Dag 191: “Jag Vill Bestämma”-karaktären (Del 1)

I denna blogg kommer jag att arbeta med ”jag vill bestämma”-karaktären – och jag kommer idag gå igenom problemet med denna karaktär – hur jag kan lösa problemet, samt vad belöningen blir när jag korrigerar och ändrar på denna karaktär.

I min blogg imorgon kommer jag att applicera självförlåtelse samt göra självåtaganden på de punkter vilka jag skriver om här idag.

Problem

När jag medverkar i projekt och initiativ med andra människor är det lätt att detta blir till en tävling för mig – där jag vill få ut mina idéer – och jag vill att mina beaktanden ska få bli projektets fundament – jag vill helt enkelt bli sedd! Och när detta inte händer – då brukar jag gå in i en depression och känna mig själv ledsen, och som om jag är förbisedd och som om jag inte får tillräckligt med erkännande – tillräckligt med uppmärksamhet – och detta leder i sin tur till att jag i viss mån ger upp att medverka i projektet eftersom jag inte känner att det är lönt längre.

Alltså missar jag möjligheten att vara med och ta del av projektet eftersom jag istället är upptagen med att känna mig sårad, och som om att jag inte är tillräckligt uppmärksammad.

Denna samma punkt får mig också att bli sämre att lyssna på andra människor – höra andra idéer och uppmärksamma vad det är andra gör, och säger – eftersom jag tänker hela tiden på vad det är jag vill göra, vad det är jag vill säga, och hur det är jag vill ha det – och sedan om jag får någonting som jag vill ha det – då vill jag inte ändra även om någon kommer med ett bättre förslag. Allt detta leder i slutändan till att de projekt jag medverkar i blir sämre än vad de kunnat bli – eftersom jag kunnat lyssna och ta del av alla människors idéer och initiativ och på så vis hade jag kunnat expandera och projektet hade kunnat bli ännu bättre.

Lösning

Lösningen är att stoppa denna ego-tripp genom att låta mig själv lyssna på andra, och vara ödmjuk – och inte hela tiden tro att ”jag vet bäst” – och att ”jag kan bäst” – och att ”jag ser det som inte andra ser” – för kanske vet jag minst och någon annan verkligen har koll och då missar jag ju att ta del av denna andra människas kunskaper och insikter.

Lösningen är alltså att vara ödmjuk gentemot andra människor – och låta mig själv vara öppen för nya tillvägagångssätt – nya idéer och nya perspektiv i de projekt som jag medverkar inom i mitt dagliga leverne.

Belöning

Belöningen som jag får för att stoppa denna punkten är att jag kan göra riktigt bra projekt med andra människor – och verkligen få ett resultat som är bäst – eftersom alla som medverkat har fått bidra med någonting utan att jag hindrat detta och stått i vägen – dessutom kommer jag att expandera och växa mer – genom att jag nu istället för att hela tiden tänka på hur jag vill ha saker och ting – kan lyssna på och lära mig själv av människor i min omgivning.

