Dag 205: Självmedvetenhetskaraktären (Del 6)

Idag ska jag omdefiniera ett ord – och detta ord har jag upptäckt utgör ett problemområde när jag tidigare under veckan gått igenom de olika dimensionerna av självmedvetenhetskaraktären med självförlåtelse, och självåtaganden.

Och det ord jag ska arbeta med idag är – medvetenhet.

Medvetenhet

Nuvarande definition på ordet i världen

1. Having knowledge or cognizance: aware of the difference between the two versions; became aware of faint sound.

2. Archaic Vigilant; watchful.

Hur jag har upplevt/förstått/levt ordet

Jag ända sedan jag läste Osho sett ordet medvetenhet som ett vackert, och högt uppsatt ord – och jag har definierat det som något eftersträvansvärt, och önskningsvärt att vara medveten – och jag har tidigare sett det som lösningen på allting att bara vara ”medveten” om saker och ting.

Så – jag kan se att jag har gjort ordet medvetenhet upphöjt över andra ord, och get det en speciell ställning inom mig – och sett det som om att allt kommer att lösa sig bara jag kan leva medvetenhet.

Jag har definierat medvetenhet såsom en slags praktiskt applikation av att röra sig med största möjliga närvaro, och känslighet för sig själv, och sin omgivning – som om att allt man gör blir ett väldigt viktigt ögonblick att ta del av – och vara medveten om. Jag kan även se att jag dyrkat personer som jag sett såsom medvetna, och närvarande, och definierat dessa människorna som viktigare, och bättre än ”vanliga” människor som inte har pratat om medvetenhet, och som inte har verkat vara speciellt medvetna om sig själv eller sin omgivning.

Ljuda ordet

svenska:
Med-vet-en-het
Med-vet-enhet

engelska:
aware-ness
a-ware-sees
a-weary-gest

Kreativt skrivande om ordet

Vad är då medvetenhet? Ja – det handlar om att vara MED – alltså man är inte för sig själv i sitt eget lag utan man är med här – man hänger med och förstår vad det är som händer. Man VET vad som är här – och det gör man för att man ser vad som är här med sina ögon – och man låter sig själv gå upp i detta ögonblick och se enheten i detta ögonblick. Så – medvetenhet – skulle kunna definieras såsom att man är medveten om sig själv i detta ögonblick – ställd i förhållande till ögonblicket i sin helhet – alltså man förstår att ens handlingar har konsekvenser som sträcker sig bortom en själv.

Slutgiltig definition

Medvetenhet = förståelse om att självs handlingar har konsekvenser för hela existensen och stannar inte bara vid själv

Kontrollfrågor

Representerar min definition av ordet vad ordet betyder?

Ja

Är min definition av ordet fri från polaritet?

Ja

Kan jag stå vid min definition av ordet i evigheter?

Ja

One thought on “Dag 205: Självmedvetenhetskaraktären (Del 6)

Comments are closed.