Dag 272: Pengar, Rädslor, och Beslut

Pengar – detta blir dagens tema.

1074979I mitt liv har jag den senaste tiden tagit en del beslut i förhållande till pengar, och karriär – och vad jag märkt kommit upp inom mig är en stor mängd rädsla. Och naturligtvis vill jag tro att de saker som kommer upp i mitt huvud – såsom att ”tänk om inte detta fungerar!” – eller ”det där det fungerar aldrig – kan inte fortsätta med detta!” – är rationella, och fullt resonabla insikter om min nuvarande situation; men så är inte fallet – för dessa uttalanden inom mig kommer ifrån en punkt – och det är rädsla, och ångest.

Frågan är då – vad är det för slags rädsla? Jag kan se tre punkter här – den ena rädslan för att misslyckas, den andra är rädslan för det okända, och den tredje är rädslan för att leva ett obekvämt liv – ett liv i fattigdom.

Om jag så börjar med den första rädslan – rädslan för att misslyckas; detta är en fascinerande rädsla eftersom det är fullständigt självklart att om jag aldrig någonsin försöker att göra någonting, då kommer jag aldrig att misslyckas, men jag kommer heller aldrig att lyckas – jag menar – för att överhuvudtaget nå någonstans, och inta en effektiv finansiell position i detta system då måste jag satsa, och jag måste våga – och om jag inte gör detta vad händer då? Jo – jag stagnerar, mitt liv stagnerar, eftersom jag fastnar i en tendens av att skjuta saker på framtiden – ”jag bestämmer mig imorgon” – ”jag gör det nästa dag” – ”nej, inte idag – jag är inte riktigt säker ännu” – jag menar detta är ineffektivt leverne, och jag måste helt enkelt acceptera det faktum att jag inte kan vara säker på att lyckas, och att detta är en obestridlig sannings som har att göra med naturen av denna verklighet; denna verklighet är i många fall totalt oberäknelig, vissa saker kan förutsägas genom sannolikhetsekvationer, men i grund och botten är allt oberäkneligt – och därför är det bara dumt att vara rädd för att misslyckas, för det är i många fall någonting som jag inte har direkt, absolut kontroll över. Alltså – lösningen är att satsa, och att köra – och att göra – och att lära mig själv av misstag och att inte frukta att göra fel.

Den andra rädslan är rädslan för det okända, för det jag inte vet om, för det jag inte har lärt mig, för det jag inte har utforskat, och för det jag känner mig själv ovan med. Är just denna rädsla möjligtvis svaret på varför äldre människor har så svårt att lära sig nya saker? Barn lär sig nya saker snabbt – eftersom de prövar sig fram, och är inte rädd för det okända – utan låter sig istället utforska, och lära känna det okända; jag menar – det var på detta sättet jag lärde mig hur man använde en data, eller hur man pratade engelska – genom att pröva mig fram, och inte vara rädd för att misslyckas, inte vara rädd för det jag inte vet – utan istället vetgirigt utforska punkten. Lösningen här är alltså att utforska rädslan – och sluta vara rädd för en illusion, för i grund och botten finns det ju ingenting okänt att vara rädd för – eftersom det enda jag behöver göra är att utforska, och förstå punkten – sedan är den inte okänd längre.

Den tredje rädslan är att leva ett liv i fattigdom, ett obekvämt liv, ett liv fyllt av stora skulder – även denna rädsla är begränsande, för vad gör jag när jag är rädd, och vill hålla kvar vid mitt liv? Jo – jag blir mycket lätt en slav, och börjar helt plötsligt göra allt jag kan för att skydda mitt liv, för att skydda mina pengar – och för att trygga min säkerhet, och i detta försvinner den där grundläggande frågan; var är min integritet? Var är min självrespekt? Var är mitt egenvärde? Varför låter jag mig själv frukta att förlora mitt liv och låta denna fruktan manipulera mig att leva ett liv av stagnation som är intetsägande, och mediokert? Lösningen är att sluta frukta ett obekvämt liv – och att förstå att jag kan inte skydda mig själv från ett obekvämt liv i denna världen – och att den enda lösningen för att ge mig själv riktig, och sann säkerhet – är genom att göra hela denna världen trygg för alla människor; då finns det absolut ingen risk för att jag kommer hamna i ett obekvämt liv – att däremot leva mitt liv i rädsla och försöka skydda det lilla jag har – det är endast irrationellt, och är inte en bestående lösning.

Detta är de olika formerna av rädsla jag ska arbeta med i min självförlåtelse idag.

Självförlåtelse

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vara rädd för att misslyckad, rädd för att ta fel beslut, rädd för att inte agera på ett sätt som kommer gynna mig, och att jag därmed kommer att kompromettera min framtid – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna ångest, och rädsla inför att lita på mig själv – och istället för att lita på mig själv lita på min rädsla, lita på min ångest, och lita på min osäkerhet – istället för att leva mig själv som säkerhet, och sluta ta beslut i fruktan, och i som en önskan om att överleva, och istället ta beslut som är bäst för mig – och bäst för alla

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte se, inse, och förstå att för att kunna nå framgång så måste jag våga ta risker, och jag måste våga röra mig själv i denna världen trots att utflödet av vad jag gör inte kan beräknas med total säkerhet, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit, och accepterat mig själv att känna mig underlägsen, och osäker i förhållande till denna världen, och i förhållande till penningsystemet – och uppleva det som om att jag inte vill ha någonting att göra med vad som är här – utan jag vill istället ha ett tryckt, och säkert liv, ett liv utan några utmaningar, utan något ansvar, och utan att jag behöver ställa mig själv inför en risk att misslyckas

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte se, inse, och förstå hur mycket det handikappar mig att jag vill lyckas, och aldrig misslyckas – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att leva, och att sikta på att leva ett säkert, och tryggt liv, ett liv där jag vet vad som kommer att hända, och jag känner mig trygg i att ingenting oväntat kommer att hända där jag inte är fullständigt säker på utgången – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att fullständigt låta mig själv som det där utforskande, och orädda barnet jag en gång var – dö

Jag förlåter mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att njuta av, och ha roligt vad det gäller utmaningar, och vad det gäller att göra saker som jag inte är van vid, och som jag inte har fullständig kontroll över – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna ångest, rädsla, och underlägsenhet mot en punkt som jag möter som jag inte har någon erfarenhet och kunskap av – istället för att jag tillåter och accepterar mig själv att gå med denna punkt, och lära mig förstå, och hantera den, istället för att med en gång gå in i rädsla, osäkerhet, och underlägsenhet

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vara rädd inför osäkerhet, att vara rädd inför saker jag inte förstår, och kan exakt läsa av och kontrollera, och jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att gå in i en depression, och bli nedstämd när jag möter osäkerhet, och saker som jag inte förstår hur de fungerar – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ändra mitt förhållande med osäkerhet, till att istället för att bli rädd bli stärkt, och närd – och ha roligt med att gå en punkt som är helt okänd för mig, och som jag måste utforska, och förstå, och lära mig utan att ha någon slags basprogrammering som jag kan luta mig själv tillbaka mot

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vara rädd för att gå punkter där jag inte har en basprogrammering som jag kan luta mig själv tillbaka mot – såsom t.ex. en slags upphetsning eller en motivation som är baserad på energi – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att helt, och fullt utveckla, och skapa mig själv som det levande ordet – och alltså sluta att vänta på att få motivation, sluta vilja att någonting ska motivera mig, och röra mig, och göra så att jag känner mig säker på vad jag gör – utan istället lita på mina ekvationer, lita på vad jag ser direkt här som fakta – och gå på det – och leva efter det – och inte behöva någon slags känsla, eller upplevelse som backar upp mig

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vara beroende av en känsla, och av en upplevelse att backa upp mig, och att göra mig starkare, och mer effektiv – och jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka, och tro att om jag inte har någon sådan slags känsla inom mig själv som driver mig framåt, att då tänka, och tro att någonting är fel, att någonting inte står rätt till, och att jag ”gör fel beslut” – istället för att se, inse, och förstå att jag kan inte lita på vad det är jag känner, och jag kan inte lita på vad det är jag upplever – utan det enda som jag kan lita på i rent faktiska termer är mig själv, och de matematiska uträkningar jag gör som är baserade helt på denna fysiska verklighet, och inte vad jag känner eller upplever

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vilja ha en slags säkerhet innan jag gör någonting, att vilja ha någon som säger till mig att allting kommer gå bra, och då gör rätt beslut – var lugn! Och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att våga ta beslut som jag inte har tagit tidigare, att våga gå nya väger och njuta av detta såsom ett äventyr, och såsom någonting som jag kan tycka är roligt, och givande, och som ger mig någonting i och med att jag växer som människa när jag lär mig att skapa mig själv, istället för att jag låter energier inom mig skapa vem jag är, genom att jag följer dessa energier, och upplevelser, och låter mig själv bli beroende av att ha dessa upplevelser inom mig som en slags guide som säger till mig hur jag ska leva, och vad jag ska göra i mitt liv

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att sätta en så stor tillit till mina tankar, och mina upplevelser – att så fort de kommer upp inom mig så tror jag att de stämmer, och jag tror att de visar mig någonting relevant om mig själv, och min verklighet – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att se, inse, och förstå att jag behöver ingen slags energi, eller upplevelse för att röra mig själv framåt – och jag behöver ingen tanke som säger till mig att ”det är bra” – jag menar – varför skulle jag behöva det? Det räcker ju med att jag SER att det är bra – att jag SER att vad jag gör är effektivt – att jag SER det sunda förnuftet – jag menar det är det enda jag behöver och de tankar som kommer upp inom mig är helt onödiga och behövs inte som några slags vägledare som säger vart någonstans jag borde röra mig själv i mitt liv

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte stå upp inom mig själv och leva med, och som denna fysiska verklighet i enhet och jämlikt – och inse, se, och förstå att det enda som jag behöver är mig själv såsom min mänskliga fysiska kropp – och min medvetenhet här – och med detta kan jag effektivt röra mig, och dirigera mig själv i min verklighet – och ta beslut som är baserade på faktum – och inte på vad jag känner, eller upplever

Självåtaganden

När jag märker att jag är rädd för att lita på mig själv, rädd för att vara säker på mig själv, och rädd för att se att jag vet vad som är bäst för mig, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att det är destruktivt, och bortkastad tid att lita på rädsla, och ångest – och att detta endast leder mig in i en spiral där jag tar beslut som inte är baserade på sunt förnuft, utan på en upplevelse – på en känsla som inte är riktig, och som jag inte kan visa faktiskt existerar; således åtar jag mig själv att lita på mig själv – lita på mina beslut som jag tar baserat på fysiska fakta, och sluta ge uppmärksamhet till rädslor som kommer upp inom mig

När jag märker att jag är rädd för att ta en risk, och rädd för att satsa, och rädd för att göra någonting där jag inte är fullständigt säker på utflödet – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att denna typ av fruktan leder till stagnation, och till att jag helt enkelt aldrig gör någonting för jag är rädd för att misslyckas, och att jag då lever ett intetsägande, och mediokert liv, där jag inte gör det jag faktiskt kan göra med mig själv utan istället väntar på den där perfekta möjligheten som är utan några risker, eller osäkerheter; således åtar jag mig själv att sluta vara rädd för att satsa, och att köra på – och att gå in i punkter där jag inte är säker på utflödet – och inte frukta olika slags möjliga utflöden av vad jag gör

När jag märker att jag vill leva ett säkert, och tryggt liv, och inte göra någonting som är osäkert, och där jag inte vet exakt vad jag gör, och hur jag gör det – och att jag redan gjort det och därför är van, och känner mig trygg; då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår hur mycket jag begränsar mig själv när jag låter mig själv hålla mig vid sådant som jag redan vet, vid sådant som jag känner mig säker, och trygg med, och att i grund och botten så blir mitt liv endast denna mediokra flykten från att misslyckas, eller att möta det som jag inte förstår; således åtar jag mig själv att leva utan rädsla – och att gå de möjligheter som öppnar upp sig utan att vara rädd för att misslyckas, eller rädd för att anstränga mig, eller rädd för att möta punkter som jag inte helt ut fullt behärskar eller förstår

När jag märker att jag då jag möter en ny punkt som jag inte förstår, eller behärskar, omedelbart går in i rädsla, och ångest och inte vet vad jag ska göra, och inte vet hur jag ska leva, eller hantera denna punkt – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att det hjälper inte mig att gå in i rädsla, och underlägsenhet, för det gör inte så att jag förstår punkten jag möter bättre – och det är ingen lösning; lösningen är istället att jag stabiliserar mig själv och åtar mig själv att lära mig att behärska, och hantera punkten – eftersom då förstör jag det okända och det är nu känt – istället för att frukta, och undvika det jag inte förstår; således åtar jag mig själv att möta, och förstå, och lära mig att hantera, och behärska det okända, och det oprövade

När jag märker att jag blir trött, deprimerad, apatisk eftersom jag möter en ny punkt i min verklighet som jag upplever som överväldigande, och som om jag helt enkelt inte kan förstå, eller behärska denna punkt – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår hur jag inte behöver hålla kvar vid denna begränsande upplevelse – varför bli deprimerad, och apatisk när jag möter någonting nytt? Jag menar istället kan jag välja att bli stärkt, vitaliserad, och tycka det är roligt att utforska, lära mig förstå, och gå denna nya punkt som öppnat upp sig själv – således åtar jag mig själv att ha roligt med utmaningar, och ha roligt med svårigheter, och utmana mig själv att behärska dem, och hantera dem effektivt

När jag märker att jag är rädd för att göra någonting nytt som jag inte förstår, för att jag inte har en känsla inom mig om ”jag klarar av detta” – och ”jag känner för detta” – och att jag har en tanke i mitt sinne som säger att ”jag är duktig på detta” – och ”du kan göra detta” – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att jag behöver ingen slags hjälpkänsla, eller hjälptanke inom mig själv för att ta beslut, leva beslut och föra mig själv framåt – utan allt jag behöver är faktiskt rörelse, och att faktiskt göra saker och få saker att fungera – och det är någonting jag gör med och som min kropp, genom att röra mig själv här, genom att i varje andetag se till att jag rör mig mot det mål som jag bestämt för mig själv, och att jag inte avvaktar, och låter mig själv bli rörd, och motiverad av en känsla inom mig själv; således åtar jag mig själv att motivera mig själv och att förstå att jag behöver bara min fysiska kropp, och ett beslut för att röra mig själv framåt

När jag märker att jag väntar på, eller låta mig själv styras i mina beslut av en känsla, eller upplevelse – och att jag tror att beslutet är rätt eller fel beroende på denna känsla, då stoppar mig själv omedelbart, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår hur jag inte kan lita på en känsla som dyker upp inom mig att avgöra mina beslut, för vad vet en känsla eller upplevelse om de fysiska fakta jag arbetat med för att etablera ett beslut? Jag menar fakta står över allt annat för fakta är objektivt, och någonting jag rent faktiskt kan röra vid; således åtar jag mig själv att arbeta, och ta beslut utifrån fakta, och inte utifrån vad jag känner, eller upplever

När jag märker att jag vill ha en positiv upplevelse inom mig som backar upp ett beslut jag gör, så att jag känner mig själv säker med mitt beslut, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit, och jag ser, inser, och förstår att jag kan inte låta mig själv vara beroende av, och vänta på en positiv upplevelse inom mig, och på att jag ska känna mig själv ”motiverad” i förhållande till mitt beslut, eftersom detta helt enkelt inte leder till faktiskt effektiv handling utan endast till att jag känner mig själv positivt laddad; således åtar jag mig själv att inte behöva, eller förvänta mig någon positiv känsla när jag tar ett effektivt beslut – utan att beslutet jag tar helt enkelt tar alla punkter i beaktanden och gör ett beslut utifrån de fakta som är närvarande

När jag märker att jag inte låter mig själv lita på vad som är fakta, utan att jag istället vill lita på, och hänge mig själv till känslor, upplevelser, och tankar – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att jag kan inte basera mitt liv på känslor, tankar, och upplevelser och tro att det kommer ha ett effektivt utflöde, för tankar, känslor, och upplevelser har ingenting med fysisk verklighet att göra, och det är trots allt denna fysiska verklighet som jag existerar i, och därför måste ett effektivt beslut vara taget, och gjort utifrån de fysiska omständigheter som bevisligen är här – således åtar jag mig själv att öva mig själv på, och göra förmågan perfekt att ta beslut som är helt baserade på fysiska omständigheter här

Jag åtar mig själv att ta beslut baserat på faktum – vad som är faktiskt och bevisbart och inte utifrån vad jag känner, upplever, eller tänkter.

 

Enhanced by Zemanta
Leave a Reply

