Dag 273: Rädslan För Det Som Är Nytt

I och med att jag nu börjar gå en punkt i mitt liv som är ny, och som jag inte har någon tidigare erfarenhet av – så har jag märkt att en rädsla dykt upp inom mig. Rädslan för det jag inte känner till, det nya, det okända, och det jag inte kan, eller är ovan vid.

Det är intressant för denna rädsla går hand i hand med en upplevelse inom mig, en slags depressiv hopplöshet – där jag säger inom mig själv: ”Det spelar ingen roll vad jag gör! För vad jag än gör kommer jag att misslyckas!” – ”Jag kommer aldrig klara detta, det är för svårt!”.

hopplöshetDet är fascinerande att jag helt utan att faktiskt ha försökt genast går in i hopplöshet, och även upplever en rädsla inför att göra det som jag aldrig försökt göra tidigare. Vad är syftet med dessa upplevelser? Varför existerar de inom mig? Varför har jag tillåtit dem att vara en del av mitt liv när de uppenbarligen inte stödjer mig att leva effektivt, att leva fullständigt, och fulländat i varje ögonblick?

Svaret på frågan är enkelt: jag har tillåtit mig själv att existera på detta sätt 1) därför att jag kan 2) därför att jag aldrig låtit mig själv ta hand om min riktning i livet, varken inom eller utom mig själv.

Därför är vad som saknas inom mig själv en princip, en levande princip om vem jag ska vara, och hur jag ska leva i förhållande till denna nya möjlighet som öppnat upp sig i min värld. Jag vet redan att jag inte vill närma mig själv nya saker i rädsla, eller ångest, och jag vill inte närma mig utifrån en känsla av hopplöshet, och depressivitet; NEJ – jag vill närma mig en ny punkt i min värld med vitalitet, självtillit, nyfikenhet, och självdriv – där jag driver mig själv i varje ögonblick utan att vara rädd, eller känna ångest inför hur saker och ting ska gå i framtiden.

Mitt liv ska inte vara ett monument byggt för att tjäna rädsla, eller självdestruktivitet – utan mitt liv ska istället vara ett monument som jag bygger för ett liv som är bäst för alla. Det är vad jag vill göra med mitt liv, och ingenting annat – och denna typ av upplevelser, såsom rädsla och hopplöshet – de är i vägen för mig och de stör mig i fråga om att faktiskt ta itu med och gå till fulländning de projekt jag tar mig själv för.

Således ska jag assistera, och stötta mig själv att ta bort dessa upplevelser med hjälp av självförlåtelse, och självåtaganden – och sedan gå den fysiska korrektionen i mitt dagliga leverne, och det är på detta sätt jag kommer att förändra min natur och ta mig själv tillbaka hit för att kunna gå de möjligheter som öppnar upp sig i min värld utan rädsla, och utan ångest.

Självförlåtelse

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att när jag möter någonting i min värld som jag inte förstår, behärskar, kontrollerar, eller bemästrar – att då gå in i rädsla och mentalt motstånd, och uppleva det som om att jag absolut inte vill ha någonting med denna punkt att göra; och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att kompromissa mig själv genom att jag kastar iväg möjligheter, och låter mig själv gå vad som är här i en slags onödig försiktighet, där jag sakta prövar mig själv framåt i rädslan för att begå ett misstag, och göra någonting som är fel

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna ångest, rädsla, och nervositet, att känna mig liten inför nya utmaningar – och uppleva nya utmaningar som ”för svåra” som ”för komplicerade” – och genast känna det som om att ”jag inte kommer att klara det” – istället för att se, inse, och förstå att jag inte ens har försökt ännu och allt jag har gjort är att jag skapat upplevelser i mitt sinne om hur svårt, och hur komplicerat jag tror att någonting är – men de facto har jag faktiskt inte ens agerat för att utmana mig själv att gå igenom punkten

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna mig underlägsen, och svag, mindervärdig gentemot punkter som jag inte förstår, och behärskar, och vara rädd för att om jag tar mig själv an att förstå, och behärska dessa punkter, att jag då kommer göra fel, att jag kommer begå misstag, och att jag inte effektivt kommer att gå igenom punkten och göra vad som krävs; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att känna ångest, och underlägsenhet inför att misslyckas, och inför att inte kunna klara av någonting första gången – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vilja, och önska, och ha ett begär av att klara av någonting första gången – istället för att jag tillåter och accepterar mig själv att gå här i varje ögonblick och inte ha något ideal om hur saker och ting borde, eller inte borde gå

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte se, inse, och förstå att när jag håller kvar vid ett ideal, om hur jag borde klara av att gå punkter som öppnar upp sig i min verklighet, om hur effektiv jag borde vara, och hur lätt jag borde klara av att ta mig igenom någonting – jag menar då är det klart att jag skapar motstånd, och resistans inom mig själv – eftersom jag nu skapat en drömvärld inom mig själv som jag tror att jag måste leva upp till, istället för att jag går, och rör mig, och uttrycker mig själv i enhet och jämlikhet och gör vad som måste göras, utan att ha någon idé, känsla, eller upplevelse gentemot vad det är som behövs göras

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte kasta mig ut i utmaningar, och leva utan rädsla, leva utan att känna mig mindervärdig, och underlägsen – och istället när en utmaning öppnar upp sig här, att jag med öppna armar närmar mig denna, och går in i denna, och tar mig själv an denna – och lever denna utmaning utan att gå in i rädsla – och att jag låter mig själv ge mig den tiden som behövs för att jag ska behärska en punkt, för att jag ska förstå en punkt, och för att jag ska tillfullo bemästra och kunna hantera en punkt effektivt jag låter mig själv ta den tiden som krävs

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att ha en idé om att jag ska vara bäst, om att jag ska vara fullständigt fantastisk, och duktig på någonting direkt, första gången jag gör det – och jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att när jag märker att det inte går som jag planerar, och att jag faktiskt inte är så pass duktig, eller perfekt som jag hoppats att jag skulle vara, att då gå in i motstånd, att känna hopplöshet, underlägsenhet, och känna mig mindervärdig – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att gå vad som är här ovillkorligt, och utan att ha några förväntningar på mig själv – att helt enkelt göra vad som krävs, vad som måste göras, utan att tänka på vad jag gör, eller ha några upplevelser i förhållande till vad jag gör för det är fullständigt onödigt och hjälper mig inte att fullgöra, och klara av vad det är som jag håller på med

Självåtaganden

När jag märker att jag inte vågar satsa, och pröva mig själv fram, och göra någonting nytt tillfullo som jag inte helt förstår, utan rädsla; då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag er, inser, och förstår att denna rädsla inför att leva tillfullo, och gå en punkt här tillfullo – den hjälper mig inte att leva utan den är endast i vägen, och är endast en punkt som håller mig tillbaka från att stå upp i mitt liv och gå de punkter som är här utan rädsla – jag menar – rädsla är denna totalt onödiga upplevelse som inte tjänar mig i mitt praktiska leverne överhuvudtaget; varför då hålla kvar vid den? Således åtar jag mig själv att när jag går en punkt som jag inte är effektiv med, som jag inte behärskar, som jag upplever en utmaning av att lära känna, och gå igenom – och jag upplever en punkt av rädsla i förhållande till denna; då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, jag för mig själv tillbaka hit – och jag går punkten här utan rädsla – som min fysiska kropp för jag förstår att rädsla behövs inte

När jag märker att jag börjar tänka att någonting är för svårt, för komplicerat, och för mäktigt för mig att ta mig igenom och hantera, och detta – INNAN JAG ENS BÖRJAT – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit; och jag ser, inser, och förstår att detta är ingenting annat än självsabotage, där jag saboterar för mig själv för att inte behöva expandera mig själv, för att inte behöva gå den där extra milen för att verkligen skapa perfektion; således åtar jag mig själv att sluta sabotera för mig själv och att expandera mig själv i alla delar av min värld, och inte längre hålla kvar vid en idé om mig själv att jag tydligen inte är kan – att jag är underlägsen, och att jag är mindervärdig – för jag vet – det är jag inte det är bara en ursäkt

När jag märker att jag går in i en slags depressiv hopplöshet när jag möter nya punkter i min värld som jag inte förstår, och jag genast tänker att ”det där är för mycket för mig” – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att – NEJ – det är inte för mycket för mig, utan det är endast en ursäkt jag använder så att jag inte ska behöva agera, leva, göra, röra mig, och vara någon av vikt, och ha en framträdande roll i detta livet – således åtar jag mig själv att sluta begränsa mig själv och istället öva mig på att ge mig själv hän på att fullständigt åta mig själv och låta mig själv gå punkter som öppnar upp sig här utan att på något sätt hålla tillbaka

När jag märker att jag skapar, och försöker leva upp till ett ideal, till en idé om vem jag borde vara, hur jag borde leva, hur bra jag borde vara på att göra, och ta mig själv igenom den utmaning jag står inför – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att denna typ av önskan om att få vara någonting mer bara gör så att jag begränsar eftersom jag nu delar på mig själv i två, och är tvungen att bevaka mig själv för att se till så att jag lever upp till min idé av mig själv istället för att jag lever i enkelheten av att andas och uttrycka mig själv här i enhet och jämlikhet med och som min mänskliga fysiska kropp; således åtar jag mig själv att sluta skapa ideal som jag försöker leva upp till utan istället leva i ett andetag – här – och röra mig som en rörelse – HÄR

När jag märker att jag står tillbaka, och inte riktigt vågar att ge mig hän till en utmaning, eller en punkt som öppnat upp sig själv, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår hur jag när jag håller mig själv tillbaka missar livet – för vad jag gör är att jag står och avvaktar, och skjuter upp att leva, för jag vågar inte riktigt leva för tänk om jag misslyckas, eller gör någonting fel; således åtar jag mig själv att våga göra misstag, att våga misslyckas, och att våga ge mig själv hän, ta risker, och våga satsa allt och inte vika mig själv när saker och ting blir svåra eller jobbiga att arbeta och gå igenom

När jag märker att jag förväntar mig av mig själv, och vill att när jag påbörjar en ny punkt, att jag ska vara fullständigt fantastisk, att jag ska vara utan brister, och utan misstag, och vara någon slags superhjälte direkt, och på en gång – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att denna förväntningen på mig själv är en illusion, och någonting som jag skapar som ett slags självsabotage, för om jag inte når upp till denna illusionen så har jag tydligen en giltig ursäkt för varför jag kan ge upp, för varför jag kan hålla mig själv tillbaka, för varför jag kan tillåta mig själv att vara mindre än vad jag är kapabel till; således åtar jag mig själv att sluta skapa illusioner om vem jag borde vara och istället gå HÄR i och som varje ögonblick i verkligheten och inte i en illusion såsom jag hoppas och önskar att jag kunde vara

Enhanced by Zemanta

 

Leave a Reply

