Dag 298: Göra Mig Själv Till

I vissa ögonblick när jag kommunicerar med människor märker jag hur jag fysiskt spänner mig själv och att denna anspänning är baserad på en rädsla. Denna punkt kommer jag att arbeta med idag.

Var kommer denna anspänning ifrån? Varför tror jag att jag måste spänna mig och varför har det blivit en så automatiserad del av vem jag är?

Jag kan se att denna anspänning kommer från en slags inre konstant nervositet att någon kommer rikta någon slags muntlig attack mot mig antingen indirekt eller direkt. Därför är det som om att denna anspänning är mitt försök att hela tiden vara på min vakt mot yttre fiender och attacker som kan tänkas ta mig med överraskning och stjälpa mig om jag inte konstant är vaksam, alert, och redo att bemöta det tydligen hemska som kan komma att hända mig.

parken2Jag kan se att denna punkt har sin grund i hur jag upplevde mig själv när jag växta upp och framförallt under min tid i grundskolan. Jag upplevde den delen av mitt liv som en konstant kamp för min egen överlevnad och att överallt omkring mig fanns fiender redo att kasta ett glåpord eller en retsam replik i min riktning. Speciellt under min senare högstadietid utvecklade jag en stark rädsla inför andra människor och jag började kontinuerligt känna mig själv underlägsen mina klasskamrater. Det hela har nog att göra med att jag vid denna tidpunkt flyttade och började en ny skola, och i denna nya miljö upplevde jag mig själv väldigt utsatt och ensam.

Det hände ett flertal gånger att jag blev slagen, eller retad, och det var någonting som i slutändan fick mig att känna mig slagen, och jag retirerade tillbaka inom mig själv för att inte behöva utstå mer attacker så att säga. Men det var inte någonting som hände på en gång, utan det hände kontinuerligt under en längre tid, och själva utgångspunkten för min inre reträtt var att jag trodde att jag var underlägsen andra människor i min omvärld, att jag var sämre än människor i min omvärld, och att jag behövde deras erkännande, deras acceptans, och deras gillande för att kunna vara en stabil och effektiv människa i denna världen.

Om jag tittar ännu längre tillbaka kan jag se hur denna underlägsenhet började ta sin form redan i lågstadiet, och hur jag då började ge människor olika värden utifrån hur populära och omtyckta jag trodde att de var, och att jag rangordnade mig själv i denna hierarki utifrån samma värden. Därför började jag även söka mig själv till vissa typer av grupper i min skola som jag trodde hade ett högt socialt värde och därför även skulle ge mig ett högt socialt värde. Men vad jag glömt i allt detta var mig själv, mitt förhållande med mig själv, min respekt för mig själv, min auktoritet, och min kärlek till mig själv.

Därför satte jag grunden för mitt senare liv i min tidiga barndom och det är dessa konsekvenser jag nu upplever såsom en fysisk anspänning. Det är som en fysisk integrerad idé att jag måste spänna mig själv, eller med andra ord, göra mig själv till, för att duga och vara någonting i andras ögon, istället för att jag helt enkelt tillåter mig själv att vara mig själv, och vara tillfreds med det faktum att jag är mig själv och inte behöver någonting mer än mig själv här.

Självförlåtelse

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att existera i och som en konstant anspänning när jag är bland andra människor, där jag konstant upplever det som om att jag måste vara alert, och vaksam, och se till att jag inte blir missbrukad, att se till att mitt liv inte förstörs, att se till att jag behåller min plats och inte gör mig själv liten eller mindervärdig i andras ögon, och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ta ett djupt andetag och för mig själv tillbaka hit, och att låta mig själv acceptera mig själv, vara tillfreds med mig själv, och respektera mig själv, och därmed sluta att söka efter erkännande någonstans utanför mig själv

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att söka efter erkännande hos människor i min omvärld, och att existera i en konstant anspänning inom mig själv att jag inte kommer att kunna upprätthålla att andra människor tycker om mig, och att andra människor upplever sig själva positiva i min omgivning, och att jag därmed kommer att förlora min position och vara värdelös, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tro att min idé om vilken position jag har i förhållande till andra människor måste definiera mig, och hur jag upplever mig själv; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att definiera mig själv utifrån idé om social position och att jag i detta är underlägsen och mindervärdig

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att definiera och se mig själv som mindervärdig i förhållande till andra människor, att se mig själv som underlägsen, och mindre värd, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte ta mig själv tillbaka hit till min fysiska kropp, att stabilisera mig själv här, och att förändra min upplevelse av mig själv så att jag är jämlik med alla människor i min omvärld – så att jag således kan gå i min värld utan att uppleva mig själv i och som en konstant press av att känna mig själv mindre värd, och att jag måste ha andra människor för att bygga upp mig själv – för att bygga upp en positiv energi inom mig själv att tro att jag på grund av denna positiva energin är mer värd än vad jag var innan

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att definiera, och se mig själv som underlägsen, och att tro att denna underlägsenheten är vem jag är, och att det är min sanna natur att uppleva mig själv som underlägsen, och att det inte är någonting jag kan göra åt – att det ända jag kan försöka göra är att få andra människor i min omvärld att se mig som mer positiv, som mer omtyckt, som mer populär, och att jag på så vis kan bygga upp något slags självförtroende inom och som mig själv – och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte se, inse, och förstå att jag faktiskt inte behöver andra för att bygga upp mig, för att stabilisera mig, för att få mig att känna det som om att jag har ett värde – och således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ta ett djupt andetag, föra mig själv tillbaka hit, och värdesätta, stabilisera, och respektera mig själv oavsett vad andra kan tänkas tycka, tänka, eller känna i förhållande till mig

Jag förlåter mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ovillkorligt stå upp inom mig själv i enhet och jämlikhet med min mänskliga fysiska kropp och låta mig själv leva som en jämlik med andra människor, och låta mig själv uttrycka mig själv i och som stabilitet och självförtroende – varigenom jag inte tillåter och accepterar mig själv att definiera, och se mig själv såsom att vara underlägsen, och mindervärdig; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte släppa taget om de minnena i min barndom där jag upplevde mig själv som retad, utsatt, och mobbad av människor i min omvärld, och ge mig själv möjligheten att börja om från början, att föda mig själv och att förändra mitt liv på så sätt att jag står stabil i varje ögonblick, och att mitt leverne inte är beroende, och inte är definierat i förhållande till vad jag tror och tänker att människor i min omvärld känner i förhållande till mig

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tro att underlägsenhet är min sanna natur, och att jag därmed måste uppleva mig själv rädd, nervös, och i en konstant anspänning runt människor i min omvärld – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att se, inse, och förstå att detta är inte ett absolut faktum – det är inte något som är oföränderligt utan jag kan styra mig själv, korrigera mig själv, och förändra mig själv, och låta mitt leverne vara avslappnat, vara lugnt, och vara stabilt oavsett vad andra människor i min omvärld kan tänkas tycka eller tro om mig; och således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att släppa taget om idén om mig själv som osäker, som svag, och som mindervärdig, och således låta mig själv födas på nytt här med och som min mänskliga fysiska kropp, och ta beslutet att leva på riktigt genom att inte längre vara besatt av rädsla, och ångest

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka och tro att min nuvarande upplevelse av mig själv är satt i sten och att den inte kan förändras, styras, och dirigeras, och att jag därför helt enkelt bara måste finna mig i min upplevelse av mig själv, och göra det bästa av det; och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att se, inse, och förstå att så är inte fallet; faktum är att jag kan ta ett beslut om att förändra mig själv, och att låta mig själv fysiskt ändra mig själv på sådant sätt jag medvetet tränar mig själv på att vara avslappnad, på att vara bekväm i min kropp, på att vara här med och som min mänskliga fysiska kropp, och att inte försöka fly undan det jag upplever, utan istället korrigera, och förändra mig själv i realtid på sådant sätt att jag inte längre låter mig själv leva och existera i en konstant anspänning, utan att jag istället stabiliserar mig själv här, och lever med självrespekt, och egenvärde

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tro att lösningen på denna upplevelse inom mig själv av att jag mig mindervärdig, underlägsen, och sämre än andra i min värld, att det är att gå och hitta så många människor som möjligt som kan tycka om mig, och som kan se mig som en speciell, unik, och värdefull människa, så att jag således kan hitta och uppleva något slags värde utanför mig själv, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte ta ett andetag, föra mig själv tillbaka hit, och att se, inse, och förstå att om jag låter mig själv, så finns en riktig och verklig lösning här; vilket är att aktivt i varje ögonblick förändra mig själv till att inte längre vara besatt i och som en konstant anspänning, utan att jag istället använder min kropp, mitt andetag, och min närvaro här för att korrigera mig själv till att vara avslappnad, bekväm och tillfreds med och som mig själv här i varje andetag

Självåtaganden

När jag märker att jag går in i och som en upplevelse av anspänning och mindervärdighet i interaktion med andra människor, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit, och jag ser, inser, och förstår att jag i detta ögonblick aktivt kan förändra mig själv, dirigera mig själv till en lösning, där jag låter mig själv slappna av, och vara bekväm med mig själv, och tillfreds med mig själv; således åtar jag mig själv att andas och att känna min kropp – och att helt enkelt slappna av i min kropp och släppa taget om den anspänning jag upplever och sluta oroa mig själv för att jag kanske möjligtvis kommer att känna mig själv attackerad av människor i min omgivning

När jag märker att jag känner och upplever mig själv utsatt i förhållande till andra människor och att jag börjar dra mig själv tillbaka inom mig själv i rädslan att vara här ovillkorligt och fullständigt med mig själv; då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att jag har här en möjlighet att korrigera och förändra mig själv på så vis att jag slappnar av, att jag möter mig själv och förändrar min upplevelse av mig själv i realtid – så att jag inte längre behöver känna mig själv utsatt – eftersom jag är här i och som stabilitet med och som min mänskliga fysiska kropp

Enhanced by Zemanta
Leave a Reply

