Dag 308: Konsekvensen av Polaritet

Vänskap och ovänskap – snäll och elak – arg eller välkomnande – detta är olika slags beteenden jag märker har en effekt på mig – alltså: när jag upplever och ser någon såsom att vara snäll mot mig blir jag mjuk inombords, varm, och uppfylld av en känsla av rofylldhet – när jag å andra sidan upplever det såsom att någon är arg eller elak mot mig fylls jag av en nervositet, en ångest och jag känner mig i grund och botten otrygg.

Det grundläggande problemet är här att jag låter mig själv styras och dirigeras av hur jag tror att andra känner gentemot mig och detta är naturligtvis en stor begränsning, eftersom om jag lever mitt liv utifrån hur jag tror andra ser mig, kommer alla mina beslut att vara illusoriska – de kommer att vara baserade på en upplevelse och inte på en effektiv bedömning av hur verkligheten ser ut.

Det som måste förändras är alltså min bedömning av verkligheten, från att baseras på hur jag tror andra reagerar gentemot mig, till att istället vara baserad på vad som faktiskt är, vad som är verkligt, vad som är här och som jag bevisligen kan kontrollera för mig själv. T.ex. jag känner och upplever att någon inte tycker om mig och på grund av detta tar jag beslutet att inte kommunicera eller uttrycka mig själv med denna någon, eftersom jag helt enkelt tror mer på min upplevelse och min idé av vad som händer, än vad som faktiskt i verkligheten sker och utspelar sig.

Lösningen är att inte ge akt på vad jag tror att andra känner om mig utan att istället basera beslut på vad som jag kan se – för faktum är att jag kan inte lita på vad jag känner, jag kan inte lita på vad jag tror mig själv se, jag kan inte lita på vad jag tänker, jag kan inte lita på mina antaganden, på mina idéer, på mina presumtioner – utan det jag kan lita på är vad som är faktiskt, verkligt, reellt – sådant jag kan ta på och visa en annan att detta är vad jag ser, och den andra kan då svara att ”ja, detta ser jag också” – detta kan jag lita på.

Att polarisera min förhållanden med människor till att vara ”bra” eller ”dåliga” beroende på hur jag tror andra känner mot mig är en alltså en självbegränsning och någonting som jag inte kan hålla kvar vid om jag ska kunna stå som ett exempel och dirigera och röra mig själv på ett sådant sätt i denna världen att jag faktiskt gör en skillnad, och är med och skapar en ny verklighet som är bäst för alla – denna punkten måste försvinna ur mitt liv så att jag kan stå stabil oavsett vad – så att jag i alla situationer står orörd, orubblig och konsekvent.

Vänskap är alltså en begränsning eftersom det existerar som en polaritet till fiendeskap – att känna att någon är trevlig mot mig är en begränsning eftersom det existerar i polaritet till att känna att någon är otrevlig mot mig – båda dessa polariteter har konsekvensen att jag förändrar mig själv, förändrar hur jag ser på saker, förändrar hur jag resonerar, förändrar hur jag tar beslut, förändrar hur jag ställer mig gentemot situationer och andra människor – allt på grund av hur jag definierar mig själv känslomässigt och emotionellt i polariteter gentemot min omvärld.

Lösningen är att släppa polariteter och stå stabil oavsett vad.

Självförlåtelse

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att definiera mig själv utifrån hur jag tror att andra människor känner om mig, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att kompromettera mig själv och gå in i, och leva utifrån upplevelser – antingen positiva eller negativa – där jag förändrar mig själv – förändrar min utgångspunkt – förändrar vem jag är utifrån hur jag upplever en situation – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att istället direkt se vad som är här – och direkt agera och röra mig själv i förhållande till vad som är här och inte låta situationer definiera mig – inte låta hur jag upplever en situation definiera mig – utan att jag istället bestämmer vem jag är i varje ögonblick och i varje situation

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte i varje ögonblick bestämma vem jag är – att ta ett beslut att jag lever här såsom detta ordet – såsom detta uttrycket – eftersom jag ser att detta är ett beslut som kommer gynna mig, som kommer gynna de personer jag interagerar mig, och att detta beslut om hur jag lever är bäst för alla – och således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att basera mina beslut, mitt uttryck och min rörelse av mig själv i mitt liv på hur jag känner, på en automatisk upplevelse som kommer upp inom mig som tydligen ger mig en klar instruktion om hur jag borde vara istället för att jag i varje ögonblick beslutar vem jag är och hur jag ska leva

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte låta mig själv förändra det sätt jag lever på – från att vara automatiserat – baserat på energi och upplevelser till att jag istället i varje ögonblick tar ett beslut om vem jag är och hur jag ska leva – och att det är ett beslut jag tar i full medvetenhet och inte utifrån en reaktion eller upplevelse; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka och tro att jag inte har möjligheten att förändra och styra mig själv på sådant sätt genom ord och att jag måste ha en upplevelse som står som mitt stöd och som jag använder mig själv av för att röra mig själv framåt i min verklighet

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tänka och tro att jag är begränsad av upplevelser och att jag inte genom ord kan skapa och dirigera mig själv – således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att tro att jag måste ha en känsla eller en emotion som rör mig framåt och att jag inte kan ta ett beslut att bestämma vem jag är i varje ögonblick

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att i förhållande till andra människor – röra mig själv – motivera mig själv – prata och uttrycka mig själv utifrån hur jag tror att andra människor känner gentemot mig – och i detta förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ta ett andetag och föra mig själv tillbaka hit – och se, inse, och förstå att jag genom ord i varje ögonblick kan definiera och skapa mig själv – att jag inte behöver använda mig av en känsla och en idé om vad jag tror att andra tror om mig – utan att jag kan skapa mig själv här

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att begränsa mig själv genom att skapa förhållanden med människor i förhållande till vad jag tror att de tror om mig istället för att jag skapar förhållanden HÄR – i varje ögonblick rör jag mig själv utifrån en utgångspunkt av att vara ovillkorlig – där jag inte låter en känsla eller emotion styra och definiera vem jag är – utan att jag istället bestämmer vem jag är utifrån vad jag ser är praktiskt och effektivt i varje ögonblick; således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att öva på den här punkten att i varje ögonblick stoppa varje inklination om att röra mig själv utifrån hur jag känner mig, för att istället i det ögonblicket överväga – vem vill jag vara här? Hur vill jag uttrycka mig själv här? Hur är det effektivt och praktiskt att jag uttrycker mig själv här? Och sedan agera och röra mig själv utifrån ord som jag i full medvetenhet placerar – och lever

Jag förlåter mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att ta ett andetag och för mig själv tillbaka hit när jag märker att jag vill eller håller på att polarisera ett förhållande med en annan människa till att antingen vara positivt eller negativt – och i det ögonblicket istället föra mig själv tillbaka hit – andas – och istället bestämma vem jag är – besluta vem jag är och hur jag vill leva och inte bara följa efter vad jag känner, inte bara låta mig själv dras med i hur jag upplever mig själv; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte göra det till mitt livs syfte att skapa mig själv och föda mig själv såsom liv från denna fysiska verklighet – vilket innebär att jag slutar att röra mig själv utifrån hur jag upplever mig själv stimulerad – och istället tar ett beslut i varje ögonblick om vem jag är och hur jag vill leva

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte ta ett andetag och föra mig själv tillbaka hit till min mänskliga fysiska kropp och se, inse, och förstå att när jag upplever ett förhållande med en annan människa som positivt eller negativt, så är det inte förhållandet i sig självt jag ser eller upplever, utan min mentala tolkning av förhållandet – och således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att se, inse och förstå att jag inte kan vara effektiv i denna världen, att jag inte kan vara stabil, att jag inte kan vara direktiv när jag låter mig själv basera mitt liv på hur jag emotionellt och känslomässigt tolkar förhållanden; således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv att förstå att lösningen är att hantera förhållanden HÄR – i varje ögonblick utan att definiera varken som positiva eller negativa – utan att skapa och ge förhållanden en speciell upplevelse – utan att jag helt enkelt är här – hanterar vad som är här – dirigerar vad som är här – och inte gör någonting mer eller mindre av situationen än vad som är här

Självåtaganden

När jag märker att jag definierar ett förhållande som positivt eller negativt, och ser personen, eller punkten såsom antingen bra eller dålig, vänskaplig eller elak, snäll eller dum – då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser, och förstår att jag i detta ögonblick begränsar mig själv och håller mig själv tillbaka – således åtar jag mig själv att se situationer HÄR – att se förhållanden HÄR – att gå och agera i varje ögonblick och inte i en reaktion – utan istället se till att jag beslutar vem jag är – hur jag är – och att jag tar beslutet och inte mitt sinne – inte vad jag känner eller upplever

Enhanced by Zemanta
Leave a Reply

