Dag 315: En Annan Verklighet

Idag hade jag återigen ilska som dök upp inom mig. Det finns alltså punkter kvar att arbeta med. För att komma närmare kärnan av denna ilska och för att se vad den består av kommer jag att ställa mig själv frågor.

När och av vad triggades ilskan?

Den triggades av att en person i min omgivning betedde sig på ett sätt som jag tolkade såsom att vara klent och anklagande. Frustrationen växte eftersom jag inom mig själv ansåg att denna person gjort detta flera gånger, och att personen i fråga borde sluta och växa upp.

Var kommer ilskan ifrån?

Jag kan se att ilskan kommer från en konflikt inom mig själv, där jag håller fast vid ouppfyllda ideal, drömmar och idéer om hur min verklighet borde vara, och när den inte är såsom jag idealiserar, då blir jag arg, frustrerad och irriterad.

glasögon-300x225Jag kan se att jag håller dessa ideal och drömmarna inte bara mot personer i min omgivning utan även mot mig själv, och att jag tenderar att vara mycket hård gentemot mig själv när jag inte är förmögen att uppfylla mina ideal och drömmar, de idéerna som jag tror att jag borde kunna leva upp till.

Vad slags ideal och drömmar rör det sig om?

De ideal jag ser som träder fram starkast är det om att vara stark, självgående, driven och mogen, och det som jag därefter ser är idealet om att vara kroppsligt och även mentalt perfekt; d.v.s. att man är konstant emotionellt stabil, frisk, sund och förmögen att hantera sin värld effektivt och framgångsrikt.

När jag skriver om detta, kan jag se hur jag inom mig själv efter s.k. misslyckade interaktioner med andra människor, fördömer mig själv och är hård mot mig själv, eftersom jag då inte tycker mig själv leva upp till det här idealet av att vara en stabil, stark och socialt, emotionellt och fysiskt perfekt människa. Det är även någonting som jag kan se vad det gäller mina studier, att jag alltid förväntar mig det bästa resultatet, och om jag inte får det bästa resultatet, då blir jag ofta frustrerad och dömer mig själv.

Självförlåtelse

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att ha förväntningar på mig själv, och på människor i min omgivning att allt ska vara perfekt

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att bli arg, irriterad och frustrerad när min omvärld inte står upp till mina förväntningar, och när jag själv inte lever upp till mina egna förväntningar, och i detta förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att skapa förväntningar på mig själv och andra, skapa idéer inom mig själv om hur jag och andra ska uttrycka sig själva, ska leva, och ska röra sig – och således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att anklaga min omgivning när den inte ser ut som jag vill att den ska se ut

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att ha en förväntning på min omgivning att den ska stötta mig, och att den ska inge mig positiva upplevelser, och således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att bli arg, frustrerad och irriterad och anklaga min omgivning när jag upplever det som om att min omgivning skapar negativa och dåliga upplevelser inom mig, och skapar oreda inom mig, och inte lever upp till mina förväntningar, således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte leva och röra mig själv i ett förväntningsfritt tillstånd – där jag inte har några hopp eller drömmar om hur min omvärld borde, eller inte borde vara – utan där jag istället interagerar och lever HÄR i jämlikhet med vad som är här

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att ha en förväntan på människor i min omgivning att de ska vara starka, friska, sunda och unga – och att de ska inge mig med en positiv känsla av upphetsning och glädje, och jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att bli arg, irriterad och frustrerad när jag upplever det som om att min omvärld, och omgivning inte presenterar sig själv som sådan, och inte inger mig med en sådan upplevelse av positivitet och en känsla av att vara upplyft; således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att vilja att min omgivning ska lyfta upp mig energimässigt – så att jag upplever positiva energier

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att anklaga min omgivning för att den inte uppfyller de krav jag ställt inom mig själv i formen av drömmar, bilder, idéer, hopp och förväntningar – och således förlåter jag mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att anklaga verkligheten för att den inte är som jag vill att den ska vara – istället för att se, inse och förstå att det inte är något fel på verkligheten – utan att det är något fel på hur jag ser, tolkar och interagerar med verkligheten – och att felet ligger med mig – och i det faktum att jag ackumulerat och skapat en separat fantasiverklighet i mitt huvud som jag vill att min direkta omvärld ska efterlikna

Jag förlåter mig själv att jag tillåtit och accepterat mig själv att inte se, inse och förstå att felet inte ligger med verkligheten utan med mig – och således förlåter jag mig själv att jag inte tillåtit och accepterat mig själv på att fokusera på att ta bort, förändra och dirigera de bilder och fantasier som dyker upp inom mig, så när de kommer upp i mitt sinne, att jag då agerar och tar bort genom att direktivt stadga att jag inte tillåter och accepterar sådana bilder att existera inom mig och att vara en del av min värld

Självåtaganden

När jag märker att jag blir arg, frustrerad och irriterad för att min omvärld inte efterliknar min fantasivärld, mina hopp, drömmar och förväntningar som jag skapat i mitt sinne, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag och för mig själv tillbaka hit – och jag ser, inser och förstår hur lösningen inte är att anklaga min omvärld utan att ta bort min fantasivärld; således åtar jag mig själv att i ögonblicket då mina fantasier dyker upp – stadga ”Delete” och således praktiskt ta bort fantasin och föra mig själv tillbaka hit – och vara här i direkt interaktion med och som min fysiska omvärld och verklighet

När jag märker att jag blir arg, irriterad och frustrerad på min omvärld, eftersom jag upplever, ser och definierar den som svag, underlägsen, och mindre effektiv än vad jag vill att den ska vara, såsom jag drömt, fantiserat, och hoppats på i mitt sinne, då stoppar jag mig själv, jag tar ett andetag, och för mig själv tillbaka hit, och jag åtar mig själv att säga STOPP – och praktiskt andas och föra mig själv tillbaka in i min kropp – och dirigera mig själv att vara med min verklighet utan att vara i motstånd och resistans mot vad som är här

Enhanced by Zemanta

KonfliktThe Free Dictionary: schwierige Situation infolge des Aufeinanderprallens unterschiedlicher Interessen, Forderungen oder Meinungen Es kam zum offenen Konflikt zwischen Trainer und Spielern.

Leave a Reply

